Evento Collaterale della 17. Mostra Internazionale di Architettura- La Biennale di Venezia
Dal 22/05/2021 al 21/11/2021
Dal martedì alla domenica dalle 10.00 alle 18.00
Chiuso il lunedì
Not Vital è un artista svizzero che dagli anni Settanta viaggia, espone e vive tra Stati Uniti, Niger, Italia, Brasile e Cina. Determinante nella pratica di Vital è l’esplorazione del contesto spaziale e socioculturale dei luoghi in cui vive e lavora. Collaborando con artigiani locali e attingendo ai materiali della zona, realizza progetti site-specific in aree remote, spesso difficili da raggiungere.
Nel 2009, Vital coniò il termine “SCARCH”, una fusione delle parole scultura e architettura. Gli edifici che Vital riconduce a questo neologismo aderiscono al formalismo ed esistono primariamente per svolgere un’unica funzione- poetica e trascendentale- quale la contemplazione del tramonto o del cielo notturno. Fondamentale per le sue strutture è il modo in cui ci permettono di osservare il mondo.
Il fulcro della mostra presso l’Abbazia di San Giorgio Maggiore è un’iterazione di House to Watch the Sunset, progetto realizzato nel 2005 in Niger, dove costruì anche Makaranta (2003), una scuola coranica per i bambini di Agadez a forma di piramide. Come Makaranta, House to Watch the Sunset fu realizzata con la comunità locale impiegando l’argilla rossa del Niger. L’edificio, alto 13 metri, è composto da 3 piani ognuno delle dimensioni di 3×3 metri e ciascuno accessibile da una scala esterna.
House to Watch the Sunset è diventata un progetto globale: in ciascun continente è stata costruita una struttura avente come unico scopo la contemplazione del tramonto. Mentre i materiali sono specifici del luogo, la forma e le dimensioni sono le stesse ovunque.
Nella Basilica di San Giorgio, i visitatori incontrano la quinta e conclusiva iterazione del progetto globale di Vital. Realizzata in alluminio da artigiani italiani, la struttura è leggermente riflettente e dialoga con l’architettura rinascimentale della chiesa benedettina del XVI secolo opera di Andrea Palladio. In accordo con i monaci di San Giorgio, l’artista ha deciso di orientare l’opera verso est per facilitare la contemplazione del sole nascente – simbolo di Cristo – verso cui le chiese sono tradizionalmente rivolte. L’orientamento dell’opera la mette in dialogo con il tabernacolo, fulcro liturgico e spirituale dello spazio architettonico, e al tempo stesso le permette di diventare una House to Watch the Sunrise.
La mostra include altre sei opere, tutte in rapporto con l’Abbazia di San Giorgio e la città di Venezia. Dall’arte pittorica a quella scultorea, fino all’installazione, questi lavori testimoniano la pratica poliedrica dell’artista.
GIORGIA VON ALBERTINI
From 22 May- 21 November 2021
From Tuesday to Sunday, closed on Mondays
10 AM to 6 PM
Not Vital is a Swiss artist who has travelled and exhibited widely since the 1970s, living between the United States, Niger, Italy, Brazil, and China. Central to Vital’s practice is an exploration of the spatial and sociocultural backdop of his homes and workplaces. Collaborating with local craftpeople and sourcing regional production, he realises site-specific projects in remote areas that are often hard to reach.
In 2209, Vital coined the term “SCARCH”, a conflation of the two words sculpture and architecture. The buildings Vital subsumes under his neologism are formalistic and exist primarily to fill one single- usually poetic and transcendental- purpose, such as the contemplation of the sunset or the night sky. Crucial to his built structures are not the comforts of home or the way in which we might live in them, but rather the way in which they enable us to look at the world.
The centrepiece of Vital’s exhibition at the Abbey of San Giorgio is an iteration of House to Watch the Sunset. Vital first realised this project in Niger in 2005, where he also built Makaranta (2003), a Koranic schhol for the children of Agadez which is shaped like a pyramid and accomodates up to 500 children. Like Makaranta, House to Watch the Sunset was materialised in close collaboration with the local community and sourcing the reddish clay of Niger. The building is 13 meters high and has three storeys, each measuring 3×3 meters and each accessed via an outdoor staircase.
Shortly after finishing this modernist yet archaic structure in Niger, Vital declared that House to Watch the Sunset would become a global project: on each continent, a structure would be built for the sole purpose of contemplating the sunset. While the materials of the building would always be site-specific , the form and dimensions would be the same at each location.
Within the Basilica of San Giorgio, visitors encounter the fifth and final iteration of Vital’s global project. Materialised in aluminium by specialised Italian craftspeople, the structure is slightly reflective and thus in dialogue with the Renaissance architecture of San Giorgio, a sixteenth-century Benedictine church designed by Palladio. In exchange with the monks of San Giorgio, the artist decided to orient the work towards east, in order for it to also facilitate the contemplation of the rising sun- the symbol of Christ- which the churches traditionally face. The work’s orientation towards the east puts it in dialogue with the tabernacle, the liturgical and spiritual fulcrum of nthe architectural space, and thus also enables it to become a House to Watch the Sunrise.
Apart from House to Watch the Sunset, Vital’s exhibition also includes six other works, all conceptualised in reaction to the Abbey of San Giorgio and the city of Venice. Ranging from painting to sculpture and installation art, these works testify to the artist’s multifaceted practice.
GIORGIA VON ALBERTINI